Jak oszacować cenę rynkową samochodu?

Jak oszacować cene rynkową samochodu

Sprzedaż samochodu to duże przedsięwzięcie, do którego warto się odpowiednio przygotować. Tylko wtedy unikniemy niedomówień i nie będziemy narzekać na brak zainteresowanych. Większość zmotoryzowanych ma największy problem z prawidłowym oszacowaniem wartości rynkowej sprzedawanego auta, co zazwyczaj kończy się zawyżeniem jego ceny i kłopotami ze znalezieniem nabywcy. Równie dużym problemem jest zbyt niska cena, która w oczach zainteresowanego świadczy o powypadkowej przeszłości lub zniszczeniach czy o ogólnym kiepskim stanie samochodu. Wypośrodkowanie ceny naszego auta ma wpływ na jego popularność, dlatego warto ocenić egzemplarz neutralnie i bez sentymentów.

Najważniejsza jest popularność pojazdu na rynku wtórnym

Najbardziej popularne auta na rynku nie bez powodu cieszą się ogromnym zainteresowaniem. Zazwyczaj większość osób chętniej kupuje samochody, które są im doskonale znane z ulicy lub z czasopism czy portali motoryzacyjnych. Uznają je za mniej awaryjne, lepiej dopracowane i tańsze w utrzymaniu, głównie ze względu na większą dostępność do części zamiennych. Z reguły znacznie szybciej sprzedamy auta częściej spotykane na ulicy, zaś zdecydowanie większy problem będziemy mieć ze sprzedażą samochodu przeznaczonego dla pasjonatów lub pochodzącego od marki, która nie jest uznawana w świecie motoryzacji za godną zaufania.

Sprawdź popularne strony ogłoszeniowe i aukcyjne

Wielu sprzedających samochód nie patrzy na konkurencyjne ogłoszenia, tylko wycenia swój pojazd na podstawie własnej opinii. To duży błąd. Potencjalnie zainteresowany klient z pewnością oceni także wiele innych samochodów z danej kategorii i odrzuci te, które będą wydawać się nieatrakcyjne, niebezpieczne lub nieopłacalne. Warto sprawdzić konkurencyjne oferty, sortując je według pojemności silnika, rodzaju skrzyni biegów czy dodatkowego wyposażenia. Warto wiedzieć, że nawet w obrębie jednego modelu mogą pojawić się ogromne rozbieżności cenowe, które wynikają właśnie z pojemności silnika czy jego rodzaju (benzyna lub diesel).

Równie istotny jest stan techniczny i wizualny

Najważniejszym kryterium wpływającym na cenę rynkową samochodu jest jego stan techniczny i wizualny. Klienci z reguły kupują głównie samochody w dobrym stanie, które nie wymagają naprawy lub modernizacji, rzadziej auta lekko zniszczone czy z wyeksploatowanymi elementami mechanicznymi. Warto zlecić naprawę konkretnego podzespołu, niż opisywać jego wadę w ogłoszeniu. Wszelkie zniszczenia wywołują w klientach duży strach i zdecydowanie zmniejszają pulę wstępnie zainteresowanych, dlatego warto tego uniknąć, nawet podwyższając lekko cenę. Równie istotna jest strona wizualna ogłoszenia. Klienci zazwyczaj kupują oczami, a ich uwagę przyciągają dobrej jakości zdjęcia, które wbrew pozorom mogą wpłynąć na cenę sprzedawanego pojazdu.

Czy wycena samochodu online jest potrzebna?

Wycenę samochodu online warto przeprowadzić w kilku sytuacjach, między innymi podczas jego sprzedaży. Dzięki temu unikniesz samodzielnej wyceny swojego auta, która rzadko jest obiektywna. Wycena samochodu online sprawdzi się także w przypadku wyliczenia składek OC po dostarczeniu jej do ubezpieczyciela, a także w sytuacji wyliczenia podatku odprowadzanego do Urzędu Skarbowego po zakupie. Warto również zlecić wycenę samochodu podczas wprowadzania go do własnej firmy, a także w sytuacji, gdy podejmiemy decyzję o jego darowiźnie. Firmy zajmujące się wyceną samochodu online będą potrzebowały jak najwięcej danych, między innymi informacji o silniku, stanie technicznym i wizualnym samochodu czy roku jego produkcji.