Grubość lakieru samochodowego – miernik, jak interpretować wyniki pomiaru?
Podczas zakupu samochodu należy zwrócić uwagę na dosłownie każdy jego element, który może mieć wpływ na naszą decyzję, w tym także na sfinalizowanie zakupu oraz ostateczną cenę.
Jednym z najważniejszych czynników jest z pewnością lakier samochodowy, który może wiele powiedzieć kupującemu na temat przeszłości danego auta i jego obecnego stanu. W lakierze jest zapisana w zasadzie cała historia samochodu, wystarczy odrobina wiedzy i niewielkie urządzenie w postaci miernika grubości lakieru. Dowiedz się wszystkiego na temat grubości powłoki lakierniczej, a także jej specyfiki.
Prawidłowa grubość lakieru samochodowego
Grubość powłoki lakierniczej jest zależna głównie od procesu produkcyjnego danego auta i składa się z kilku, bardzo istotnych warstw, z punktu widzenia jej trwałości. Bezbarwna powłoka, znana także jako klar, właściwy kolor oraz podkład mają średnio po około 30 µm, co łącznie daje około 100 µm. Wartość tę podwyższa jednak grunt, ocynk oraz inne powłoki o grubości około 10-60 µm. Oznacza to, iż średniej grubości powłoka lakiernicza może wynosić od 100, do 160 µm. Wyższe wartości osiągają auta przeznaczone na rynek europejski, gdyż są narażone na działanie wielu niekorzystnych warunków atmosferycznych, podczas gdy cienkie warstwy mogą mieć pojazdy przeznaczone na rynek azjatycki.
Warto wiedzieć, że mimo zautomatyzowanego procesu produkcyjnego każdy element może mieć inną grubość powłoki i nie jest to błąd, a mniej lub bardziej zamierzone działanie.
Czy podczas zakupu auta warto zwracać uwagę na grubość lakieru?
Zdecydowanie tak! Lakier samochodowy wiele mówi na temat całej przeszłości danego auta i może nam przekazać mnóstwo istotnych informacji o wybranym egzemplarzu. W wielu przypadkach stanowi także dobry początek w negocjacjach ceny.
Warto sprawdzić cały pojazd miernikiem grubości lakieru i nie pomijać jakiegokolwiek elementu. Punktem wyjściowym powinna być najniższa zmierzona wartość, np.80 µm w przypadku auta azjatyckiego oraz 150 µm w przypadku samochodu dedykowanego na rynek europejski marki premium. Wszelkie odstępstwa od niej warto traktować z należytą ostrożnością i dokładnie przeanalizować każdy wynik pod kątem bezpieczeństwa zakupu. Różnice rzędu 100-200 µm pokazują ponowne malowanie elementu przez lakiernika, dlatego z reguły oznaczają niewielką i niegroźną stłuczkę bądź duże zarysowania powstające w trakcie użytkowania auta. Wskazania miernika większe niż 400 µm od wyjściowego elementu pokazują już użycie szpachli, co zazwyczaj oznacza duże uszkodzenia.
Co dalej? Warto dokładnie przeanalizować całą okolicę elementu ze zbyt grubą warstwą powłoki i ocenić np. cały przedni pas w przypadku ponownego malowania maski oraz sprawdzić zgodność przedniej szyby z pozostałymi. W przypadku drzwi warto dokładnie obejrzeć boczki wewnętrzne, a przy zbyt grubej powłoce lakierniczej na pokrywie bagażnika ocenić całą jego podłogę.
Do czego służy miernik grubości lakieru samochodowego, jak go używać?
Miernik grubości powłoki lakierniczej jest niewielkim urządzeniem, które można z łatwością zabrać ze sobą na spotkanie ze sprzedającym, a jego użytkowanie jest bardzo proste i sprowadza się do kilku podstawowych kroków. Sondę należy przyłożyć bezpośrednio do lakieru, a jego grubość zostanie nam wyświetlona na czytelnym ekranie LCD. Z reguły sprzedający nie robią problemu ze sprawdzeniem grubości powłoki lakierniczej, jeśli jednak nie wyrażą zgody, warto odpuścić sobie dany egzemplarz i wybrać inny. Mierniki występują w formie płaskiej, dociskowej i kulkowej.
Powtórne malowania elementu mogą być dobrym sposobem znacznego obniżenia ostatecznej ceny zakupu pojazdu. Wielu sprzedających nie zataja tego faktu świadomie, dlatego część z nich z pewnością zgodzi się na obniżenie ceny. Zachęcamy do skorzystania z usług rzeczoznawców samochodowych, którzy doskonale znają specyfikę i tajniki konkretnego egzemplarza. Z pewnością ułatwią negocjacje oraz ocenę danego pojazdu.