Skrzynia manualna czy automatyczna?

Jeszcze kilka lat temu wybór automatycznej skrzyni biegów nie był dla Polaków dobrym rozwiązaniem. Pojazdy z „automatem” charakteryzowały się większym spalaniem, słabszymi osiągami i kosztownymi naprawami.

Należy także wspomnieć, że jakość jazdy mogła nie być dla wszystkich satysfakcjonująca. Panowanie nad pojazdem oraz zmiana biegów w momencie, kiedy chce tego kierowca, z pewnością jest lepszym rozwiązaniem. W ostatnim czasie mocno usprawniono „automaty” i sprawa nie jest już tak oczywista.

Zalety i wady przekładni automatycznej

Jedną z głównych zalet przekładni automatycznej, która jest mocno podkreślana przy wyborze właśnie tego rodzaju skrzyni, jest wygoda. Po co ciągle naciskać pedał sprzęgła i mieszać lewarkiem, skoro można tego uniknąć? Wygoda z jazdy samochodem z automatyczną skrzynią biegów jest nie do opisania. Można tutaj podać przykład trasy o dystansie 1000 kilometrów. Z pewnością po takiej odległości przejechanej samochodem z automatem będzie mniej zmęczeni. Automatyczna skrzynia biegów jest także dużo bardziej tolerancyjna dla kierowców, którzy dopiero zdali prawo jazdy i nie mają jeszcze odpowiedniego wyczucia sprzęgła. Nie ma problemów przy ruszaniu pod górę ani ze złym dopasowaniem obrotów silnika do danego biegu.

Nie można jednak zapominać o wadach, które niestety także występują w automatycznych przekładniach. Mowa tutaj między innymi o większym zużyciu paliwa, które występuje za sprawą strat energii w przekładni hydrokinetycznej. W ten sposób nie można także wykorzystać całkowitej mocy silnika, tutaj w grę wchodzi zbyt wczesna i długa zmiana biegów. Mimo wszystko najnowsze skrzynie automatyczne pozbawiono tych defektów. To wpływa na większą popularność automatów w naszym kraju w ostatnim czasie.

Skrzynia manualna – pozytywne i negatywne strony takiego wyboru

Głównym atutem skrzyni manualnej jest jej trwałość, która może być również zmorą. Wszystko zależy od użytkownika, jeśli dokładnie wie, kiedy biegi powinny być zmieniane, „manual” wytrzyma naprawdę wiele tysięcy przejechanych kilometrów. Kolejnym argumentem przemawiającym za tą przekładnią jest oczywiście przyjemność z jazdy (na krótkich dystansach oczywiście). Większe panowanie nad pojazdem oraz kontrola nad zmianą biegów wtedy, kiedy tego sobie życzymy – to kolejne atuty. Ewentualna naprawa podczas awarii jest z kolei dużo tańsza aniżeli w przypadku skrzyni automatycznej.

Oczywiście manualna skrzynia biegów także ma negatywne aspekty. Jednym z nich jest to, co można uważać za zaletę, a więc trwałość. Nieumiejętna zmiana biegów sprawi, że „manual” zużyje się dość wcześnie. Kolejna sprawa to koncentracja, brak konieczności zastanawiania się nad zmianą biegów, mieszania jedną ręką lewarkiem, kiedy druga jest na kierownicy i to uciążliwe wciskanie sprzęgła. Te aspekty mocno dekoncentrują szczególnie mniej doświadczonych kierowców. Zbyt gwałtowne wciskanie gazu przy ruszaniu niszczy z kolei sprzęgło.

Podsumowanie – co jest lepszym wyborem

W dzisiejszych czasach większość odbiorców decyduje się jednak na skrzynie automatyczne, ale znajdą się też osoby, które nie wyobrażają sobie aut bez manualnej skrzyni biegów. W grę wchodzą przede wszystkim upodobania. Niemniej skrzynie automatyczne przejmują rynek, a manualne są coraz częściej naszpikowane automatyką ze względów bezpieczeństwa. Lepsze, wydajniejsze, usprawnione – tak można nazwać najnowsze technologie automatyczne wprowadzane przez koncerny samochodowe. Wydawać się może, że pomimo dużego grona odbiorców ceniących manualne skrzynie, to automatyczne przejmą rynek w niedługim czasie, jeśli wciąż będą rozwijane w takim tempie, jak dotychczas.