Jak napisać ogłoszenie o sprzedaży samochodu?

Obecnie w dobie internetu zamieszczenie ogłoszenia o sprzedaży samochodu nie stanowi większego problemu. Do wyboru jest wiele różnorodnych portali ogłoszeniowych i aukcyjnych, umożliwiających dotarcie do odpowiedniej grupy klientów, tworzenie atrakcyjnych ogłoszeń oraz szybką realizację transakcji. Dzięki temu każdy właściciel sprzedawanego pojazdu może zareklamować go w taki sposób, aby wzbudzić zainteresowanie potencjalnego klienta i jak najszybciej znaleźć nowego nabywcę. Podpowiadamy, co zawrzeć w ogłoszeniu o sprzedaży samochodu i na co zwrócić szczególną uwagę.

Co powinno się znaleźć w ogłoszeniu o sprzedaży auta?

Przy zamieszczaniu ogłoszenia o sprzedaży auta najważniejsze jest, aby zawrzeć w nim jak najwięcej kluczowych informacji. Do podstawowych kwestii zalicza się dokładny opis samochodu wraz z marką i modelem, rokiem produkcji, rodzajem paliwa, przebiegiem, mocą oraz pojemnością silnika. Warto także wspomnieć o skrzyni biegów. Wszystkie dane powinny zgadzać się z danymi z dowodu rejestracyjnego, dlatego warto przed wstawieniem ogłoszenia upewnić się, że wszystkie informacje są poprawne. Duże znaczenie ma także lista wyposażenia samochodu z uwzględnieniem szczególnych elementów, takich jak systemy wspomagające jazdę, czujniki parkowania, nawigacja, podgrzewane lusterka i szyby czy poduszki i kurtyny powietrzne.
Jeśli samochód jest zarejestrowany poza Polską, warto już na wstępie zamieścić taką informację, gdyż wiąże się to z dodatkową opłatą po stronie kupującego. Poza tym wielu klientów zwraca dużą uwagę na historię pojazdu – ilu miało właścicieli, czy samochód został zakupiony w salonie, czy był sprowadzany z zagranicy oraz, czy ma w pełni uzupełnioną książkę serwisową. Dla ułatwienia można umieścić w ogłoszeniu numer nadwozia, dzięki czemu potencjalni kupcy będą mogli samodzielnie sprawdzić historię pojazdu, co będzie sygnałem, że sprzedający nie ukrywa faktycznego stanu auta. Innymi istotnymi kwestiami są informacje o stłuczkach i naprawach oraz stanie technicznym. Warto uwzględnić w tym ostatnią wymianę oleju, pracę silnika, hamulców i zawieszenia, czy stan opon, a także wykonane naprawy.

Dlaczego zdjęcia mają duże znaczenie?

Choć nie ma obowiązku umieszczenia zdjęć w ogłoszeniu o sprzedaży samochodu, to jednak warto pamiętać, że największą uwagę przyciągają te ze zdjęciami. Z tego względu, chcąc wzbudzić zainteresowanie jak największej grupy klientów i podnieść atrakcyjność oferty, dobrym pomysłem jest zadbanie o dobrej jakości zdjęcia, które uchwycą najlepsze cechy pojazdu. Mimo wszystko nie powinno się ukrywać wad, gdyż w wielu przypadkach zostaną i tak wykryte podczas oględzin auta. Przed wykonaniem zdjęć najlepiej umyć i wysuszyć samochód, a także posprzątać wnętrze. Nie zaleca się ich obrabiania, gdyż może to świadczyć o próbie sztucznego podkręcenia atrakcyjności pojazdu.
Wbrew pozorom nadmiar zdjęć lub kilka ukazujących samochód z jednej strony może zniechęcić klienta. Z tego względu najlepiej dołączyć do ogłoszenia mniej niż 10 zdjęć, w których znajdzie się ujęcie z każdej strony pojazdu, a także wnętrza, silnika i elementów unikalnego wyposażenia. Zdjęcia mogą być wykonane o dowolnej porze, jeśli oświetlenie pozwala uchwycić szczegóły auta. Warto jednak pamiętać, że często kupcy wiedzą, że zdjęcia robione po zmroku mają ukryć naprawy lakiernicze czy blacharskie. Duże znaczenie ma także rozdzielczość zdjęć oraz naturalne miejsce, takie jak podwórko czy parking.

Jak przygotować się do wystawienia ogłoszenia o sprzedaży samochodu?

Przed wystawieniem samochodu na sprzedaż warto przygotować się na ewentualne pytania, które mogą być zadawane przez potencjalnego klienta. Zazwyczaj kupcy chcą wiedzieć jak najwięcej o aucie przed podjęciem decyzji o zakupie, a niewiedza lub próba zatajania pewnych faktów działa w tym przypadku niekorzystnie. Do podstawowych kwestii poruszanych przy pierwszym telefonie lub oględzinach zalicza się to, czy auto jest bezwypadkowe, kiedy ostatni raz było w serwisie, a także jakie wyposażenie zawiera. Niektórych mogą zainteresować także dużo bardziej szczegółowe informacje, takie jak zużycie paliwa, wymiana opon, a nawet kto jeździł samochodem i czy były w nim palone papierosy. Warto pamiętać, że zestaw pytań często zależy od kupca, gdyż może nim być zarówno osoba prywatna, jak i zawodowy handlarz lub wykwalifikowany mechanik.
Jedną z ważnych kwestii, które mają wpływ na liczbę zainteresowanych kupnem samochodu, a tym samym szybkość znalezienia kupca ma wybór portalu ogłoszeniowego. Najlepiej zamieszczać ogłoszenia na stronach internetowych, które cieszą się dużą popularnością, gdyż gromadzą największą liczbę użytkowników będących potencjalnymi klientami. Aby ułatwić wyszukiwanie, najlepiej wypełnić wszystkie wolne pola w formularzu, takie jak marka i model samochodu, pojemność skokową silnika, moc, stan licznika, czy wersja wyposażeniowa, co pozwoli dotrzeć do odpowiedniej grupy odbiorców. Warto pamiętać, że pomijając niektóre parametry, szczególnie przebieg czy rocznik, może zostać to odebrane jako celowy zabieg lub niedbalstwo.