Przebiegi aut z Niemiec – ile realnie w ciągu roku przejeżdża takie auto?

Deska rozdzielcza samochodu

Zazwyczaj auta używane sprowadzamy z bogatszych krajów, w których stanowią podstawowe narzędzie pracy i przedmiot codziennego użytku, a ich zakup nie nadwyręża zbyt mocno budżetu przeciętnej, zagranicznej rodziny. Uznajemy, że niemieckie auta będą bardziej zadbane i mniej wyeksploatowane niż modele krajowe i tak z reguły właśnie jest. Mieszkańcy Niemiec dbają o swoje samochody w sposób zgodny z oczekiwaniami producenta, nie oszczędzają na wymianie zużytych elementów, a nawet wykonują naprawy prewencyjne, które zmniejszają ryzyko wystąpienia kosztownej awarii w przyszłości. Jednak dla statystycznego Niemca auto to środek transportu, a nie obiekt kultu, tym samym nie oszczędzają ich w kwestii przebiegu, co dla Polaków stanowi duży, lecz jednocześnie wyolbrzymiony problem.

Czy Niemcy dużo jeżdżą?

Zdecydowanie tak. Doskonała niemiecka infrastruktura, niskie ceny samochodów w stosunku do zarobków oraz równie atrakcyjne ceny paliw sprawiają, że dla statystycznego Niemca podróż do pracy oddalonej o 150 km od miejsca zamieszkania nie stanowi żadnego problemu. Mają w tym swój udział drogi szybkiego ruchu, których liczba zwiększa się dosłownie z roku na rok. Za ich pomocą można ominąć zakorkowane miasta i pokonać 150-kilometrową trasę znacznie szybciej niż 10-kilometrową, lecz w miejskim korku.

Mieszkańcy największych niemieckich miast robią przebiegi roczne rzędu 30 000 km rocznie, podczas gdy mieszkańcy pobliskich miasteczek lub wsi – nawet 100 000 km. Oznacza to, iż pięcioletnie auto przeznaczone do pokonywania długich tras może mieć na swoim koncie pokonanie nawet pół miliona kilometrów, co też w kręgu niemieckich zmotoryzowanych nie jest niczym zadziwiającym. Tam przebieg samochodu jest traktowany pobłażliwie i jako parametr, który ma jedynie częściowy wpływ na stan techniczny auta.

Typ samochodu a realny przebieg

Oceniając realny przebieg auta sprowadzonego z Niemiec, warto zacząć od jego rodzaju. Szczególnie istotna jest klasa i gabaryty samochodu. Zazwyczaj kompaktowe auta miejskie są kupowane przez mieszkańców dużych miast do jazdy w ciasnych uliczkach i do pokonywania tras w zatłoczonych miastach i w ich przypadku mały przebieg może być realny. Inaczej jest w przypadku dużych limuzyn lub aut typu SUV. Niewielka widoczność z wnętrza oraz duże wymiary zewnętrzne, lecz przy tym także znaczna wygoda sprawiają, że zazwyczaj takie samochody są używane na najdłuższych trasach. Cechują się także niskim spalaniem – z reguły są to auta wyposażone w silnik diesla. Mogą pokonywać nawet do 100 000 km w skali roku po niemieckich autostradach, co nie ma przeważnie zbyt dużego wpływu na ich stan techniczny.

Czy przebieg ma wpływ na bezawaryjność samochodu?

W Polsce panuje przeświadczenie, że auto z przebiegiem wyższym niż 200 000 km będzie generowało podczas użytkowania same koszty związane z usuwaniem kolejnych usterek. Jest to duży błąd i mit, który nie ma nic wspólnego z rzeczywistością. Niemcy bardzo dbają o swoje auta i wymieniają części na nowe natychmiast po pojawieniu się jakichkolwiek oznak ich zużycia. Nie zwlekają i nie poszukują oszczędności, dlatego zazwyczaj są to części oryginalne i pochodzące z oficjalnej dystrybucji. Co to oznacza? Że auto z półmilionowym przebiegiem pochodzące z Niemiec może być w znacznie lepszym stanie technicznym niż auto krajowe z przebiegiem 5-krotnie mniejszym. Ma to także związek z tym, że samochody te jeżdżą przeważnie po autostradach, na których nie są narażone na szybkie zużycie, jak podczas jazdy miejskiej. Chcesz sprzedać auto? Skorzystaj koniecznie z oferty Cargryf! Nasz skup aut jest do Twojej ciągłej dyspozycji.