Koszt sprowadzenia auta z Niemiec – ile wynoszą opłaty?
Sprowadzanie aut z krajów europejskich jest obecnie bardzo popularnym procederem, który jednak wiąże się ze stosunkowo dużymi kosztami oraz wieloma wymogami formalnymi ze strony polskiej oraz niemieckiej. Można w ten sposób zakupić auta osobowe, specjalistyczne oraz ciężarowe, w przeróżnych wariantach i wersjach silnikowych, często w nieco niższej cenie niż w naszym kraju. Tak, wydawać by się mogło, rewelacyjny rynek motoryzacyjny nie powinien mieć jakichkolwiek wad, czy jednak tak jest w rzeczywistości? Warto to sprawdzić.
Dlaczego sprowadzamy auta z Niemiec?
Wyspecjalizowani importerzy pojazdów z zagranicy corocznie sprowadzają z krajów europejskich setki tysięcy różnych pojazdów mechanicznych, zazwyczaj w celu ich dalszej odsprzedaży, i nie bez powodu osiągają na tym polu coraz wyższe zyski. W krajach bardziej rozwiniętych niż Polska, motoryzacja jest traktowana przez klientów zupełnie inaczej niż w naszym rodzimym kraju. Klienci z państw takich jak Niemcy, Włochy bądź Francja, wymieniają swoje auta tuż po wygaśnięciu na nie gwarancji producenta bądź po wyjściu na rynek nowego modelu. Duże zarobki wiążą się także ze znacznie lepszym serwisowaniem aut, przeważnie na oryginalnych częściach o udokumentowanym pochodzeniu. Nie można także zapomnieć o tym, że mieszkańcy Niemiec wymieniają swoje auta na nowe także po niegroźnych stłuczkach.
To sprawia, że dla Polaków auta użytkowane w Niemczech są znacznie atrakcyjniejsze niż krajowe. Są lepiej utrzymane, lepiej wyposażone, a także dostępne w większej liczbie wersji silnikowych czy nadwoziowych. Coraz więcej Polaków sprowadza auta z tego kraju także na własny użytek, doskonale wiedząc, że ich jakość oraz stan z pewnością okaże się lepsza niż w autach użytkowanych w Polsce. Co ważne jednak, sprowadzenie auta z tego kraju wiąże się z wieloma kosztami – często bardzo wysokimi.
Koszty poniesione jeszcze w Niemczech
Pierwsze koszty związane z zakupem auta w Niemczech należy pokryć jeszcze w tym kraju, nie należą jednak do przesadnie wysokich, dlatego nie powinny szczególnie mocno nadszarpnąć budżetem przygotowanym na daną transakcję. Warto jeszcze na miejscu przetłumaczyć umowę kupna-sprzedaży, która będzie niezbędna także w Polsce. Dlaczego warto to zrobić w Niemczech? Dlatego, że część osób kupujących auto w innym kraju niż własny nie zna dostatecznie dobrze tamtejszego języka, przez co mogą paść ofiarami nieuczciwych sprzedawców na podstawie przygotowanej przez nich umowy.
Kolejnym kosztem jest wyrobienie eksportowych tablic rejestracyjnych, których koszt wynosi obecnie około 75 euro w przypadku pojazdów osobowych. Tablice te upoważniają do jazdy po drogach publicznych przez łącznie 5 dni od chwili ich wydania. To bardzo istotna kwestia, o której zapomina wiele osób sprowadzających auta z zagranicy, przez co są narażeni na wiele problemów związanych z tamtejszą policją oraz służbą celną. Wraz z zakupem tablic łączy się także koszt ubezpieczenia OC.
Koszty sprowadzenia auta po stronie polskiej
Znacznie większe koszty czekają na nas już w Polsce, czyli w kraju przeznaczenia. Największym z nich jest akcyza, której wysokość zależy od pojemności silnika w sprowadzonym pojeździe i wynosi 3,1% w przypadku aut o pojemności silnika do 2000 cm3 oraz 18,6% w pojazdach o pojemności wyższej. Szczególnie w drugim przypadku kwota do zapłaty może znacznie przewyższyć cały zarobek, dlatego należy ją wziąć pod uwagę jeszcze przed podjęciem decyzji o zakupie auta w Niemczech oraz w innych krajach europejskich. Należy także już na miejscu wykonać przegląd techniczny, niezależnie od przeglądu za granicą, a także opłacić wszelkie koszty związane z np. wydaniem nowych tablic w odpowiednim wydziale komunikacji. Ponadto należy także zakupić obowiązkowe ubezpieczenie OC. Warto pamiętać również o terminach, gdyż na opłacanie poszczególnych podatków ma się ściśle wyliczony czas. Na zgłoszenie dokumentu AKC-U w Urzędzie Celnym mamy 14 dni, a na zapłatę akcyzy – 30 dni.
Czy koszty mają aż takie znaczenie?
Warto wiedzieć, że duże koszty związane ze sprowadzeniem auta wcale nie muszą być decydujące. Koszty są najistotniejsze głównie dla wyspecjalizowanych firm, które sprowadzają pojazdy z innych krajów wyłącznie w celach zarobkowych. Dla nich różnice rzędu paru procent mogą okazać się na tyle duże, że uniemożliwiają osiągnięcie jakiegokolwiek zysku. Prywatni właściciele poszukujący zadbanego egzemplarza konkretnego samochodu patrzą na kwestię dodatkowych kosztów i podatków zupełnie inaczej, często spychając je na znacznie dalszy plan.