Jak sprawdzić i, czy trzeba obawiać się dużego przebiegu auta?

Jak sprawdzić i, czy trzeba obawiać się dużego przebiegu auta?

Zakup używanego samochodu to ogromne wyzwanie, a wszystko przez konieczność jego dokładnego zweryfikowania. Podczas zakupu samochodu z drugiej ręki zwracamy uwagę nie tylko na stan lakieru i stan techniczny, ale również na przebieg, który mówi nam o zużyciu pojazdu.
Chyba każdy z nas marzy o zakupie auta z niskim przebiegiem, jednak czy licznik zawsze będzie zgodny z rzeczywistością? Jak sprawdzić przebieg oraz czy trzeba obawiać się dużego przebiegu? Tego dowiesz się z naszego artykułu.

Weryfikacja samochodu po numerze VIN

Weryfikacja samochodu po numerze VIN jest pierwszą czynnością, jaką należy wykonać w celu sprawdzenia prawidłowości przebiegu. W Internecie znajdziemy wiele stron płatnych i bezpłatnych, które po wpisaniu numeru VIN wskażą specyfikację auta i jego przeglądy. Można również skorzystać z rządowej platformy CEPiK, czyli strony historiapojazdu.gov.pl. Dzięki temu możemy znaleźć historię odczytów licznika z ostatnich lat. Wystarczy numer VIN, numer rejestracyjny oraz data pierwszej rejestracji. Wyświetlana oś czasu w serwisie pozwala samodzielnie zorientować się, czy obecny przebieg pojazdu jest wiarygodny. Warto również pomyśleć o weryfikacji książki serwisowej, choć do niej również powinno podejść się z dużą ostrożnością. Związane jest to z coraz częstszymi praktykami odnośnie ich preparowania. Warto zwrócić uwagę na to, w jaki sposób wypełniana była książka serwisowa. Może okazać się, że wszystkie wpisy to ten sam podpis diagnosty, ten sam odcień długopisu i taki sam charakter pisma. Na przestrzeni wielu lat jest to wręcz niewykonalne, dlatego nie warto wierzyć w wiarygodność takiej książki.

Inne metody weryfikacji przebiegu samochodu

Niezwykle niski przebieg można również zweryfikować poprzez dokładne oględziny wnętrza pojazdu. Okazuje się, że niski przebieg na liczniku powinien odzwierciedlać się w śladach użytkowania auta. Wnętrze nie powinno być zniszczone, dlatego nadmiernie zniszczona i wytarta kierownica oraz pedały mogą świadczyć o wyższym przebiegu. Dodatkowo ubytki w tapicerce czy zapadnięty fotel kierowcy to również oznaka częstego użytkowania auta. Potwierdzeniem przebiegu może być również silnik i jego praca. Im bardziej użytkowany – może szarpać i pracować nierówno. Pamiętajmy również o instalacjach gazowych, które montowane są w celu oszczędności w autach mających na celu przemierzanie wielu kilometrów. Kupując auto z drugiej ręki, warto mieć świadomość, że sprzedawcy celowo stosują zabiegi mające na celu odwrócenie uwagi od przekręconego licznika. To renowacja tapicerki, wymiana elementów wnętrza, a także nabłyszczanie czy polerowanie, dlatego należy pamiętać, że piękne wnętrze nie oznacza, że przy liczniku auta nikt nie kombinował.

Mechanik prawdę Ci powie

Zanim kupimy auto z dużym czy niskim przebiegiem, warto zadbać o jego zweryfikowanie u doświadczonego mechanika. Jego wprawne oko, wiedza i umiejętności pozwalają na szybką ocenę stanu pojazdu. W warsztacie sprawdzone zostaną poszczególne układy samochodu, a podpięcie do komputera pozwoli na wyświetlenie ewentualnych błędów. Ufając specjaliście, można uniknąć błędów, jeśli chodzi o zakup auta. Może się zdarzyć, że proponowana cena za samochód zupełnie nie odpowiada faktycznej wartości auta, dlatego warto udać się do specjalistycznego warsztatu. Kompetentna osoba doskonale poradzi sobie z wykryciem zabiegów, jakie stosują handlarze, aby tylko pokazać, że stan licznika odpowiada rzeczywistości. Może okazać się, że śrubki od deski rozdzielczej będą zupełnie nowe, co może wskazywać na manipulację przy liczniku. Zdarza się, że handlarze nie chcą ryzykować, dlatego nie przekręcają liczników, a decydują się na wymianę wszystkich zegarów.

Czy trzeba bać się wysokiego przebiegu samochodu?

Wysoki przebieg to coś, czego boją się osoby zamierzające kupić samochód. Wiele osób żyje w przeświadczeniu, że po 200 tys. kilometrów auto jest kompletnie zużyte i nie nadaje się do dalszej jazdy. Okazuje się jednak, że odpowiednio serwisowane auta są w stanie przejechać dużo większą liczbę kilometrów. Niestety zakup takiego auta może wiązać się z problemami jego dalszej odsprzedaży, stąd stosowane są sztuczki związane z przekręcaniem liczników. Auto z dużym przebiegiem nie musi jednak oznaczać utopienia pieniędzy w błocie. Ogromne znaczenie ma tu dbałość właściciela, a także stosowane części zamienne i elementy wyposażenia, a także jakość obsługi warsztatowej. Warto wiedzieć, że użytkowanie pojazdu w przestrzeni miejskiej ma gorszy wpływ na stan auta niż pokonywanie setek kilometrów po drogach szybkiego ruchu. Intensywna eksploatacja może mieć doskonały wpływ na auto, a wszystko dzięki gwarancji funkcjonowania części pojazdu w odpowiednich warunkach termicznych i korzystnej prędkości obrotowej. To wszystko pozytywnie wpływa na filtr cząstek stałych. Warto wiedzieć, że istnieją pojazdy, które na liczniku mogą mieć nawet około 500 tys. kilometrów i być w pełni sprawne. Wszystko zależy jednak od eksploatacji auta.