Co wpływa na wartość używanego samochodu?
Kupując lub sprzedając samochód używany, warto wiedzieć, co tak naprawdę ma największy wpływ na jego cenę i jak jako sprzedawca możemy ją zwiększyć, a z kolei jako klient wynegocjować nieco niższe koszty.
Dzięki temu możemy sporo zarobić lub zaoszczędzić. Pewnie zastanawiasz się również, kiedy najlepiej i najkorzystniej jest sprzedać używany samochód. Przecież nie chcesz czekać, aż zostanie z niego wrak do rozbiórki na części. W tym artykule podpowiemy Ci, co wpływa na wartość pojazdu, abyś nie musiał się więcej zastanawiać nad tymi aspektami.
Przebieg pojazdu oraz data jego pierwszej rejestracji
Nie da się ukryć, że wiek samochodu oraz jego przebieg ma największy wpływ na cenę pojazdu. Sam pewnie zauważyłeś, że ofert pojazdów poniżej 200 tysięcy przejechanych kilometrów jest o wiele więcej niż tych, które tę liczbę przekroczyły. Tutaj w grę wchodzą części, które w nieco nowszych samochodach zużywają się wolniej, jednak w tych starszych szybciej. Przy około dwustu tysiącach dochodzi do wielu usterek związanych z układem napędowym, rozrządem czy skrzynią biegów. Kupujący nie chcą więc ryzykować kupowania kota w worku. Kiedyś modne było cofanie liczników, jednak w dzisiejszych czasach nikt już nie wierzy w niski przebieg w samochodzie sprzed kilkunastu lat. Pamiętaj więc przy kupnie pojazdu, że pojazdy w takim wieku z pewnością mają grubo ponad 200 tysięcy kilometrów na liczniku, nawet jeśli przedstawia on inną liczbę (wtedy warto porozmawiać o nieco niższej cenie). Kolejna sprawa to wiek auta, gdzie cena po upływie 10 lat od pierwszej rejestracji diametralnie spada z roku na rok. Nie daj się nabrać na zawyżone oferty kilkunastoletnich samochodów.
Stan karoserii i wnętrza auta
Kolejnym ważnym czynnikiem wpływającym na wartość auta jest jego stan wizualny. Ciężko tutaj w jakikolwiek sposób oszukać kupującego, wszelkie próby zamaskowania lub zlikwidowania rdzy, pęknięć czy zarysowań skutkują większymi kosztami przygotowania pojazdu do sprzedaży. Jakość lakieru czy stan wnętrza samochodu to pierwsze, na co klient zwraca uwagę, dlatego też są one niezwykle ważne. Od stanu wizualnego zależy także zainteresowanie samochodem. Klienci sprawdzają oferty pojazdów dobrze utrzymanych. Im stan samochodu lepszy, tym łatwiejsze negocjacje z klientem, z ceny nie będziemy chcieli zejść, a klient szybciej to zrozumie. Oczywiście sprzedaż samochodu w złym stanie wizualnym powoduje, że musimy obniżyć cenę. Jak widać, karoseria i wnętrze auta mają duży wpływ na jego wartość.
Stan mechaniczny samochodu
Ostatnim, lecz nie mniej ważnym czynnikiem jest stan techniczny pojazdu. Wszelkiego rodzaju usterki, nawet te małe, powodują, że cena stopniowo spada z każdym nowym problemem. Wystarczy kontrolka zapalająca się na desce rozdzielczej mówiąca o złym stanie klocków hamulcowych, aby klient mógł zacząć się targować. Lekkie usterki lub te nieco większe, lecz mało znaczące w przypadku eksploatacji auta nie są dużym problemem. Pojawia się on wtedy, kiedy z awarią borykają się główne jednostki i podzespoły pojazdu. Wtedy klienci mają duże pole negocjacji, co z pewnością wykorzystają. Osoba sprzedająca niestety nie ma innego wyjścia, jak obniżyć cenę, kiedy w pojeździe usterce uległa mniejsza lub większa część, która sporo kosztuje.