Auta z instalacją LPG – wady i zalety

Produkt uboczny, jaki uwalnia się podczas rafinacji ropy naftowej, to LPG. Płynny gaz naftowy, taka bowiem jest jego popularna nazwa, w naszym kraju słynie z jednej rzeczy – to oczywiście wykorzystywanie go jako paliwa dla samochodów.

Decydujemy się na instalację LPG sami, wybierając montaż, lub kupujemy pojazd, który w taką instalację został już wyposażony. Warto dodać, że również producenci samochodów oferują fabryczne pojazdy na gaz. Czy na pewno warto? Jakie są zalety, a co może negatywnie wpłynąć na pojazd przy instalacji LPG? 

Wiele zalet przekonuje klientów od lat

Niewiele osób wie, że LPG jest bardziej odporny na spalanie stukowe niż benzyna. Co więcej, mianuje się go jednym z najczystszych paliw, wykazuje bowiem duży stopień czystości. Co z pewnością jest kluczowe, w porównaniu do innych paliw produkuje dużo niższe ilości spalin, a to w kontekście ochrony środowiska ma ogromne znaczenie. Tutaj warto podkreślić, że całkowicie pozbawiony jest siarki, co za tym idzie, przy spalaniu nie wytwarza się również sadza. Mieszając się z powietrzem, tworzy palną mieszankę, jest pod tym względem dużo stabilniejszy i szybszy w działaniu aniżeli inne paliwa. Nie się również ukryć, że jest dobrym rozwiązaniem dla silnika i oleju silnikowego. To zasługa czystości – do oleju nie przedostają się bowiem osady zanieczyszczające, bo nie występuje tutaj zjawisko kondensacji ciekłego paliwa. Oczywiście dla zwykłych klientów głównym argumentem za wyborem instalacji LPG są koszty eksploatacji. Popularny gaz jest niemal dwa razy tańszy od oleju napędowego czy benzyny. Ta cecha przemawia więc za wyborem gazu przez duże grono osób.

Negatywne strony użytkowania pojazdu z instalacją gazową

Jednym z głównych negatywów LPG jest potrzeba wytworzenia dużo większej energii podczas zapłonu, co za tym idzie, jego spalanie jest dłuższe, a temperatura spalin – wyższa. Okazuje się, że nawet przy spalaniu benzyny wskaźniki nie wywindowały. W skrajnych przypadkach jednak jest to możliwe, może dojść do wybuchu, kiedy płomień zapalny cofnie się do kolektora. W takim przypadku dochodzi do uszkodzenia lub zniszczenia kolektora, szczególnie jeśli jest to element plastikowy. To generuje dodatkowe koszty eksploatacji instalacji LPG. Gaz nie powoduje zanieczyszczenia oleju silnikowego, jednak powoduje między innymi wypalanie gniazd zapłonowych przez wspomnianą już wyższą temperaturę. Tutaj w grę wchodzi także zużycie LPG w porównaniu między innymi do benzyny, które jest o 10-15% wyższe. Tych kilka negatywnych stron pokazuje nam, że instalacja LPG nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem.

Czy instalacja LPG może znaleźć się w każdym pojeździe?

Niestety nie, jest wiele rodzajów silników, w jakich można montować tę instalację, jednak nie w każdym. Do wyboru są przede wszystkim silniki o mniejszej pojemności i powinny to być jednostki benzynowe. Oczywiście niewiele stoi na przeszkodzie przy montażu instalacji w mocniejszych samochodach z silnikiem diesla. Najważniejszą kwestią jest bowiem jakość instalacji oraz jej prawidłowy montaż. Należy także odpowiednio dobrać LPG do rodzaju silnika. Dopasowanie działania gazu zależy bowiem od prawidłowego dostosowania specyfikacji do danej jednostki napędowej. Wszystko to ma ogromne znaczenie w kontekście długości użytkowania bez najmniejszych problemów z instalacją. Warto tutaj wspomnieć o bezpieczeństwie, które niesie za sobą prawidłowy montaż.